poster-gbfG.B.F. staat voor gay best friend, een must have voor de 3 populairste meiden van North Gateway High. Wanneer Tanner (Michael J. Willett, Faking It) per ongeluk uit de kast komt als eerste homoseksuele jongen van de school, doen Fawcett (Sasha Pieterse, Pretty Little Liars), ‘Shley (Andrew Bowen, Desperate Housewives) en Caprice (Xosha Roquemore, The Mindy Project) er alles aan om van Tanner hun G.B.F. te maken.

G.B.F. is een tienerkomedie van regisseur Darren Stein, die eerder verantwoordelijk was voor één van mijn favoriete teen movies: Jawbreaker. De film doet niet alleen denken aan Jawbreaker, maar ook aan andere teen movie klassiekers als Mean Girls en Clueless. Gelukkig heeft G.B.F. een origineel uitgangspunt waardoor de film erg verfrissend overkomt. Ik heb een hoop teen movies versleten en G.B.F. is er één die zich net als bovengenoemde films weet te onderscheiden van de massa. Helaas mist G.B.F. de scherpe en zwartgallige humor van Jawbreaker waar ik zelf erg van hou, maar er zit genoeg pittige humor in de film en er valt ook genoeg te lachen.

Michael J. Willett speelt een prima hoofdrol, al wordt hij overschaduwd door Sasha Pieterse, Andrea Bowen en Xosha Roquemore die grappigere rollen spelen. Vooral Pieterse speelt goed, maar goed, haar personage Fawcett doet ook sterk denken aan Alison DiLaurentis (Pretty Little Liars). Bijrollen zijn er van Natasha Lyonne, Megan Mullally, Joanna ‘JoJo’ Levesque, Evanna Lynch en Rebecca Gayheart.

G.B.F. weet de kwaliteit van teen movie klassiekers als Mean Girls en Clueless niet te halen, maar het verhaal is origineel en de uitwerking vermakelijk. Mogelijk wordt G.B.F. net als Jawbreaker een cult klassieker.

G.B.F. staat op Netflix.