Sean (Robert Sheehan) is een getalenteerde fotograaf die inbraken pleegt om wat bij te verdienen. Tijdens een routine klus doet hij een gruwelijke ontdekking: hij vindt een vastgeketende vrouw (Kerry Condon) in het huis van een rijke zakenman (David Tennant). Het lukt Sean niet om haar te bevrijden. Hij schakelt de hulp in van de politie, maar zijn verhaal wordt niet geloofd. Hij besluit om de vrouw toch zelf te bevrijden wat leidt tot een levensgevaarlijk kat-en-muisspel met haar kidnapper.

Ik had nog niets over Bad Samaritan gehoord totdat ik de trailer zag toen ik naar A Quiet Place ging. Sindsdien is het erg stil gebleven rondom de release van deze thriller en eigenlijk ben ik wel een beetje verbaasd dat de film een bioscoop release heeft gekregen. Van star power moet Bad Samaritan het niet hebben, al kan ik Robert Sheehan nog wel waarderen van zijn rol in de Britse serie Misfits (staat op Netflix, aanrader!). Het oogt ook wel als een direct to VOD film. Dat gezegd kan ik dit soort thrillers vaak wel waarderen en heb ik me uiteindelijk prima vermaakt met Bad Samaritan. Het begint vrij goed, maar wat niet hielp is dat het begin me sterk doet denken aan één van mijn favoriete horrors van de afgelopen jaren: The Collector. In deze film sluipt een inbreker ook door een huis en komt hij voor een onaangename verrassing te staan. Alleen doet The Collector het kat-en-muisspel een stuk beter en weet het de spanning goed vast te houden. Dit lukt Bad Samaritan niet, met name wanneer Sean zelf maar op pad gaat. De over de top performance van David Tennant (Doctor Who) als de bad guy helpt ook niet en zijn motivatie is moeilijk om serieus te nemen. Wat overblijft is een vrij standaard crime thriller.

Bad Samaritan weet zijn potentieel niet waar te maken, maar is ondanks alles een vermakelijke zit.