Reviews

Review: American Mary (2012)

poster-americanmaryMary Mason (Katharine Isabelle) is een geneeskundestudente die geld bijverdient met het uitvoeren van illegale chirurgische ingrepen. Hoewel ze eerst moeite heeft met de bijzondere wensen van haar klanten, begint ze na een incident steeds meer te veranderen.

American Mary is een heel andere film dan ik had verwacht. Het wordt een horrorfilm genoemd, maar op zo’n 2 scènes na is de film eigenlijk heel mild. Ik zou het eerder een psychologisch drama en/of thriller noemen. We volgen de ambitieuze Mary die haar leven omgooit na een traumatisch incident en zich stort in de wereld van body modification. Ze is geen gestoorde slager die mensen verminkt, maar iemand die helpt om hun bijzondere wensen te vervullen. Persoonlijk zet ik mijn vraagtekens bij de psychische gezondheid van die mensen, maar dat is weer een heel ander verhaal. Het verhaal dat American Mary probeert te vertellen is interessant. Het einde had beter uitgewerkt kunnen worden, want het voelt een beetje afgeraffeld aan.

In Katharine Isabelle (bekend van o.a. de Ginger Snaps films) hebben de Soska zussen Jen en Sylvia, verantwoordelijk voor het script en de regie, een prima leading lady gevonden. Het verbaasde me wel dat deze vrouwelijke filmmakers ervoor kozen om Mary te seksualiseren. Haar kont komt regelmatig in beeld en ze draagt constant strakke en blote pakjes, zelfs wanneer ze aan het opereren is. Het maakt de film misschien ‘spannender’ voor bepaalde kijkers, maar nodig is het niet. Als ze wat meer vertrouwen hadden gehad in hun verhaal dan had dit zeker een genre klassieker kunnen worden.

Al met al heeft American Mary me verrast en door het interessante verhaal en Katharine Isabelle weet de film boven de middelmaat uit te stijgen.

American Mary staat op MyPrime van Ziggo.