Sinds kort staat de eerste helft van het 7e en laatste seizoen van Pretty Little Liars op Netflix. Ik heb de afgelopen dagen deze 10 afleveringen zitten bingen en hieronder lees je mijn recensie.

Let op: deze recensie bevat SPOILERS!

pll-newintro1Waar gaat seizoen 7A over?
In dit seizoen proberen de liars te achterhalen wie Charlotte heeft gedood en wie de big bad is die we nu kennen als A.D. (ook bekend als über A). Jenna Marshall en Noel Kahn duiken weer op. Hebben zij iets met A.D. te maken?

Beoordeling van 7A en speculaties over 7B
Seizoen 7 is het laatste seizoen van Pretty Little Liars. Betekent dit dat we eindelijk antwoorden gaan krijgen en uit ons lijden worden verlost? Ik hoop het! Na het zien van 7A ben ik nog niet veel wijzer geworden, maar we hebben wel een aantal personages kunnen uitsluiten als A.D. Om eerlijk te zijn probeer ik niet teveel na te denken over hoe de vork in de steel zit, want het is mij niet eens helemaal duidelijk waarom A.D. het op de liars heeft gemunt. De liars weten niet eens wie Charlotte gedood heeft. Als A.D. zo briljant is, waarom zoekt hij/zij het zelf niet uit?!

Het fijne van 7A is dat het seizoen een feest van herkenning is. Jenna Marshall, Jason DiLaurentis, Lucas Gottesman, Paige McCullers en Noel Kahn duiken allemaal op in 7A. Persoonlijk vind ik het fijn wanneer series oude gezichten weer terughalen en zeker in het geval van Pretty Little Liars. Er zijn nog genoeg losse eindjes die aan elkaar geknoopt moeten (of kunnen?) worden, maar of deze mensen nou echt iets met A.D. te maken hebben? Ik denk dat het grote mysterie vooral draait om Melissa Hastings en Wren Kingston, beiden missing in action in 7A, maar wel van de partij in 7B.

Ik word wel een beetje moe van de liars zelf. Gelukkig gaan Spencer en Caleb in 7A uit elkaar. Het lijkt of ze allebei niet goed weten wat ze willen, want het duurt niet lang of ze staan weer pruilend te kijken naar hun exen, respectievelijk Toby en Hanna, terwijl ze niet lang daarvoor elkaar nog de liefde verklaren. Ugh! Toby is slim en verlaat Rosewood (nou ja, hij probeert het!).

Natuurlijk duikt ook Ezra’s verdwenen vriendin Nicole weer op niet lang ndat hij Aria ten huwelijk heeft gevraagd. Het was een beetje zorgwekkend (en lachwekkend) om te zien dat Aria stiekem aan het hopen was dat ze toch was gedood. Maar ik geloof dat ondanks de terugkeer van Nicole, Ezra toch voor Aria zal kiezen. Van Hanna en Emily kreeg ik alleen maar hoofdpijn dit seizoen. Sasha Pieterse is als Ali toch wel een lichtpuntje. Ze had geen makkelijke rol dit seizoen, maar maakt er het beste van en het was fijn dat Ali ook weer eens haar bitchy kant liet zien. Meer bitchy Ali in 7B, please!

Pretty Little Liars seizoen 7A werkt ergens naar toe. Het is me alleen nog niet duidelijk waar ze heen willen. Ik hoop dat showrunner I. Marlene King dat wel weet. Plus, oh hai, Noel, Jenna, Lucas, Jason!